zaterdag 30 juli 2011

God waakt over ons



God waakt over ons


God waakt over Jeruzalem, over Israel en over de Gemeente.
Alle drie zijn ze voor hem tot een oogappel.


Jesaja 62:6-7
6 Op uw muren, o Jeruzalem, heb Ik wachters aangesteld, die de ganse dag en de ganse nacht nimmer zullen zwijgen. Gij, die de HERE indachtig maakt, gunt u geen rust. 7 En laat Hem geen rust, totdat Hij Jeruzalem grondvest en het stelt tot een lof op aarde.


De Heer, de God van Israel is de hoofwachter. Hij roept ons om medewachters te zijn met Hem. Hij roept ons om met Hem als wachter in gebed te staan, op de eerste plaats voor Jeruzalem en vervolgens voor eigen land en voor andere landen.


Psalm 121


Wie God bewaart, is wél bewaard


1 Een bedevaartslied.
Ik hef mijn ogen op naar de bergen:
vanwaar zal mijn hulp komen?
2 Mijn hulp is van de HERE,
die hemel en aarde gemaakt heeft.
3 Hij zal niet toelaten, dat uw voet wankelt,
uw Bewaarder zal niet sluimeren.
4 Zie, de Bewaarder van Israël
sluimert noch slaapt.
5 De HERE is uw Bewaarder,
de HERE is uw schaduw aan uw rechterhand.
6 De zon zal u des daags niet steken,
noch de maan des nachts.
7 De HERE zal u bewaren voor alle kwaad,
Hij zal uw ziel bewaren.
8 De HERE zal uw uitgang en uw ingang bewaren
van nu aan tot in eeuwigheid.




In deze verzen word ons 5 keer verzekerd dat God over ons waakt.
Moge God ons een grotere openbaring geven, dat Hij altijd over ons waakt.


God waakt over ons


Spreuken 16:7
7 Als iemands wegen de HERE behagen,
doet Hij zelfs diens vijanden vrede met hem maken.


Psalm 91:1
1 Wie in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten,
vernacht in de schaduw des Almachtigen.


God waakt over zijn Woord.


Jeremia 1:12
12 Daarop zeide de HERE tot mij: Gij hebt goed gezien, want Ik waak over mijn woord om dat te doen.


Genesis 1:1,3-4
1 In den beginne schiep God de hemel en de aarde.
3 En God zeide: Er zij licht; en er was licht. 4 En God zag, dat het licht goed was, en God maakte scheiding tussen het licht en de duisternis.


In het scheppingsverhaal word dit 7 keer vermeld.
Elke keer als God iets schiep Keek Hij toe ( Hij waakt erover) en zag dat het goed was.


Hij schiep het licht. Hij keek toe en zag dat het goed was.
Hij schiep land en water. Hij keek toe en zag dat hte goed was.
Hij schiep de plantenwereld. Hij keek toe en zag dat het goed was.
Hij schiep de zon, maan en de sterren. Hij keek toe en zag dat het goed was.
Hij schiep de wateren en de vogels. Hij keek toe en zag dat het goed was.
Hij schiep de dieren die op het land leven. Hij keek toe en zag dat het goed was.
Hij keek toe hoe het woord uitgevoerd werd en zag dat het hewel goed was.


Genesis 1:27,31
27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.




31 En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed.


God waakt over alles wat Hij gemaakt heeft.
God schept goede dingen. Hij waakt over zijn Woord en volbrengt wat Hij zegt.
(Het was pas toen de zonde in de wereld kwam, dat het kwade werd voortgebracht.)


God waakt over ons, als wij waakzaam op Hem zien.


Openbaring 1:12-18
12 En ik keerde mij om, ten einde de stem te zien, die met mij sprak. En toen ik mij omkeerde, zag ik zeven gouden kandelaren, 13 en te midden van de kandelaren iemand als eens mensen zoon, bekleed met een tot de voeten reikend gewaad, en aan de borsten omgord met een gouden gordel; 14 en zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol, als sneeuw, en zijn ogen als een vuurvlam; 15 en zijn voeten waren gelijk koperbrons, als in een oven gloeiend gemaakt, en zijn stem was als een geluid van vele wateren. 16 En Hij had zeven sterren in zijn rechterhand en uit zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard; en zijn aanzien was gelijk de zon schijnt in haar kracht.
17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, 18 en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.


Jesaja 6:1-3
1 In het sterfjaar van koning Uzzia zag ik de Here zitten op een hoge en verheven troon en zijn zomen vulden de tempel. 2 Serafs stonden boven Hem; ieder had zes vleugels: met twee bedekte hij zijn aangezicht, met twee bedekte hij zijn voeten en met twee vloog hij. 3 En de een riep de ander toe: Heilig, heilig, heilig is de HERE der heerscharen, de ganse aarde is van zijn heerlijkheid vol.


Moge God ons de openbaring schenken dat Hij over ons waakt.
Mogen we erkennen en begrijpen dat de ogen van de Almachtige en Alwetende God, dag aan dag, over de gehele aarde gaan.
Hij weet alles over ons.
Hij kende ons al voordat Hij ons vormde in de moederschoot.
Hij waakt over ieder aspect en detail van ons leven.


Psalm 139:1-6
1 Voor de koorleider. Van David. Een psalm.




HERE, Gij doorgrondt en kent mij;
2 Gij kent mijn zitten en mijn opstaan,
Gij verstaat van verre mijn gedachten;
3 Gij onderzoekt mijn gaan en mijn liggen,
met al mijn wegen zijt Gij vertrouwd.
4 Want er is geen woord op mijn tong,
of, zie, HERE, Gij kent het volkomen;
5 Gij omgeeft mij van achteren en van voren
en Gij legt uw hand op mij.
6 Het begrijpen is mij te wonderbaar,
te verheven, ik kan er niet bij.